Toeren-door-portugal.reismee.nl

Guimaraes

Vandaag is het maandag 8 juni. we zijn nog in de luxe poussada van Viseu maar pakken vandaag de koffers weer in om de reis te hervatten naar Guimaraes. Daar blijven we ook weer 2 nachten. Afhankelijk van de route die we kiezen is het 160/230 km het is licht bewolkt en het lijkt minder warm dan gisteren maar het is nog vroeg 9:12 we gaan eerst maar eens naar het ontbijt

we hebben een mooie tocht gemaakt met prachtige vergezIchten over de bekende Douro wijngaarden. Omdat Charles vooral op de haarspeldbochten moest letten heb ik een stuk gefilmd. Onderweg 2 stops gemaakt voor koffie (zonder functioneren wij niet) . Het hotel ligt in het oude centrum van Guimaraes en gelukkig had ik een parkeer plaats gereseveerd want alles stond vol. o ja, de navigator had ons weer naar een verkeerd adres gestuurd maar dit x was het onze eigen fout, niet helemaal goed ingevoerd maar dankzij de coordinaten kwamen we Er Toch uit.

Charles doet even een nap voor we de stad ingaan, hij heeft toch ruim 3 uur gereden.

ik zal nog wat foto's posten

dinsdag 9 juni. Gisteren zijn we smiddags nog een wandeling door de stad en naar (alweer) een kasteel wezen maken. Toen we er aankwamen was het al dicht maar volgens tripadvisor missen we er niks aan. We hebben nog wel een kathedraal van binnen gezien met natuurlijk weer veel pracht en praal. Guimaraes is een leuk stadje met gezellige horecapleintjes. Wij vinden het hier leuker dan in Viseu waar het op veel plekken vies en vervallen was. Beetje vergane glorie.

de terrassen hebben we goed gebruikt. Eerst voor een wijntje, heerlijke witte Douro . Later voor tapas bij een ander tentje. Toen het donker werd ging er allemaal kerstverlichting aan. Beetje kermis achting maar toch ook wel gezellig. Vannacht weer rot geslapen door eerst warm, airco aan , toen weer koud.... Wat een gezeur hè !

vanmorgen ontbeten in het stadje, dat is hier 2 straten verderop . We hadden een leuke drama uitvoering van een vrouw die blijkbaar koffie over zich heen had gekregen en wel even de maximale aandacht van iedereen wilde hebben daarvoor. Prachtig om te zien hoe de rest van de Portugesen daar op reageerde. Jammer dat we dat niet konden filmen!

na nog een beetje geslenterd te hebben, (wat een hitte!) zijn we een paar boodschapjes gaan doen: water, brood, aarbeien en thee. Voor de lunch. We blijven maar even in de lekker koele hotelkamer. Vanavond hebben we gereserveerd bij een restaurant hier in de straat die staat op no 1 bij tripadvisor dus we zijn erg benieuwd. Het eten was inderdaad erg goed maar wel een beetje weinig voor deze veelvraten dus het stadje weer in waar het overvol was, bleek later omdat het 10 juni een nationale feestdag is :) nog een ijsje gegeten en weer op tijd de koffer in morgen weer een ritje maken

Paul

Moet volgens Internet en stadje met veel historische waarde voor Portugal zijn. Gezegd wordt de Portugese identiteit en taal er in 12de eeuw ontstaan zijn en dat het ook aan de basis staat van de Portugese architectuur. Veel te zien dus, geniet ervan!