Toeren-door-portugal.reismee.nl

Afife

Na een bewolkte en af en toe tegenachtige rit kwamen we gisteren hier in Afife aan. We konden nog niet in de loft dus zijn we koffie gaan drinken in het dorp en toen richting het strand. Het was nog bewolkt maar al snel brak de zon door en moesten we ons op veel plekken nog erg witte velletje goed insmeren. Het strand is erg mooi en de oceaan was prachtig met hier en daar zo'n rotspartij erin. Wij vonden het water te koud om te zwemmen, mijn benen zijn erin geweest ;) om 16:30 gingen we terug naar de lodge. Het is een klrin bijgebouw dat mooi ingericht is als appartement met een heerlijk terras met uitzicht op zee. Daar hebben na wat gekloot met de wifi een heerlijk koud wijntjegedronken in de zon. Manuel kwam nog even om de gastank te wisselen zodat we geen verplichte wisseldouche meer hoefde te nemen, bleee...voor het eten naar viana de castelo gereden. Een mooie havenplaats hier vlakbij en omdat 10 juni een nationale feestdag is was het parkeren gratis, zovertelde een aardige portugees ons, kijk en daar houden wij van. We hebben heerlijk gegeten ik codfish (bakkeljauw) en charles een gegrildesteak, deze was wel heel groot! Er zaten bij mij wel erg veel als chips gebakken aardappelen bij, die kon ik niet allemaal op. om 23:45 waren we weer terug. We hebben goed geslapen en de zon begint weer voorzichtig door te komen, misschien gaan we wel even met de trein naar het stadje, we zien wel. Dat is gelukt, in 12 min waren we op bestemming, niet echt goed voorbereid namen we de trein van 12:05 omdat de andere pas om 16:00 ging. Het was best fris in mijn hemdje en korte broek. We besloten ons warm te lopen door de trap te nemen ipv het treintje naar st Lucia. 670 treden , pittige klim maar zeker de moeite waard. We zijn ook nog in de hoogste toren geweest, echt adembenemend zo mooi ( en koud) . Voordat we weer afdaalden eerst een koffie met cake gedaan om op krachten te komen ;) de laatste trein ging om 18:37 dus wilden we om 15:00 warm eten. Wat bleek, dan sluiten de restaurants alweer, nou ja! Toch nog wat gevonden en lekkere sardientjes gegeten. Nog kadootjes gekocht voor het thuisfront (ja, jullie!) en boodschappen gedaan. Afijn afgeladen de trein in en toen hier nog water gehaald, daarna nog verkeerd gelopen, pffff.. om 19:00 waren we bij het huisje terug lekkere aardbeien met brood en vino verde op, heerlijke wijn met een mooi blauw etiket, er zit een bubbeltje in de wijn.

Al snel werd het te koud buiten en zijn we naar binnen gegaan, lekker boekje lezen en internetten, zolang de wifi het doet. Dat wisselt nogal, beetje irritant!