Toeren-door-portugal.reismee.nl

Porto

Na een goede reis en een paar keer verkeerd rijden vonden we ons hotel (B&B) Lis. Het is een fijne plek met parking in een garage op iets verdere loopafstand van het centrum maar we raken inmiddels aardig gewend aan het bergje op bergje af lopen. Er gaat ook een bus dat heeft de aardige gastheer ons gisteren meteen allemaal uitgelegd. Ook waar we de highlights van porto kunnen vinden op onze kaart gekrast en er is veel te zien!!! Gisteren maar meteen begonnen met de stad ontdekken en we hebben al veel moois gezien. De Clerigos kerktoren beklommen de kerk en het museum bezichtigd. Daarna doorgelopen naar de oude wijk Ribeira, erg mooi, lijkt een beetje op Alfama in Lissabon. Daarvandaan de Ponte don Louis de 1e opgelopen want daarvandaan weer een mooi uitzicht op de stad. Bij toeval kwamen we om 20:30 in een leuke tapas bar waar we gezellige mensen spraken, duiters en engelsen die ook aan het rondreizen waren geweest, nog wat tips van hen gehad voor eten en de porthuizen, dat is altijd goed! Bij thuiskomst kregen we nog een verassing van de gastheer: een flesje port en wat cakes, lief he! We hebben een prachtige ruime kamer, maar een knetterhard bed! Hopelijk went het. Net lekker ontbeten en een praatje gemaakt met de gastheer, hij zingt in een koor ( we hoorden hem net) en vertelde dat er vanavond overal fado optredens zijn in de kerken in de stad. Het is niet zo mooi weer. Beetje fris en regenachtig. Mooi weer voor een bezoek aan de porthuizen ;) vanmiddag.

We dachten 12:00 is nog een beetje vroeg voor een portproeverij, we maken eerst een flinke wandeling naar de stranden en de haven. Eerst nog naar het treinstation, dat is heel mooi betegeld, een attractie. Dit was verder dan we dachten, 11 km! Met onderweg pittige buien. We zijn deels met de bus teruggegaan, onderweg nog water en fruit gekocht en in het hotel een lekkere warme douche genomen. Met een glaasje wijn en wat brood en worst kwamen we weer een beetje bij. Nu moeten we eigenlijk weer gaan eten maar we hebben geen zin om er weer uit te gaan en weer nat te regenen...

Toch de regen maar weer getrotseerd wat spoelde het zeg, helemaal verzopen kwamen we in hetvrestaurantje maar de heerlijke tapas en de wijn maakten alles weer goed. Toen we terugliepen naar het hotel was het gelukkig droog!

om 9:00 werden we wakker van de wekker want tot 10:00 is er ontbijt. En een goed ontbijt dus dat willen we niet missen, haha. De dag begon nog een beetje regenachtig maar na het ontbijt werd het droog en vetder heeft heel de dag de zon geschenen. We liepen eerst naar de st fransiscus kerk, duevis erg rijk gedecoreerd met houtsnijwerk en goud (verf) dit was mooi om te zien. Er was ook een tombe en een museum bij dat stelde niet zoveel voor. We zijn ook nog in het oudste boekenwinkeltje geweest, erg mooi met houten trap , een glas in lood dak en harry potter achtige boekenkasten. Weer lekker tapas gegeten met wijn langs de rivier de Douro. Net naast de brug : san Joao. Dit lag mooi op de route naar de portkelders want die moesten ook nog. Deze liggen aan de overkant en van daarvandaan heb je dan weer een mooi zicht op Porto.

We kozen de hoogstgelegen portkelder taylors, een mooi bedrijf met een prachtig terras maar de engelstalige rondleiding zat al vol dus werden we doorgestuurd naar Croft. Hier moesten we een uurtje wachten maar op een zonnig terras met portjes en chocola om te proeven was dit geen straf, haha. De rondleiding was erg informatief en we sloten weer af met... Port. Lekker spul!

nog een beetje gechilled en genoten van de straatartiesten en teruggestrompeld naar het hotel. Onderweg hebben we nog een plant (soort basilicum) die geven ze hier met een tekst op een vlaggetje erin traditioneel aan elkaar rond het feest van st joao. die geven we aan onze gastheer omdat we hem zo aardig vinden en hoj tijdend het ontbijt mooi voor ons zingt. In hrtvrestaurant hier vlakbij heb ik Franschesschina op ( of zoiets) een soort combi tussen een hamburger en een tosti, wel lekker, niet zo gezond, denk ik.

Het is nu maandag en na het ontbijt gaan we weer verder naar Avero.

Rob

Echt heel leuk om jullie vakantie zo mee te mogen maken, en zo te lezen vervelen jullie je niet.
Nou nog heel veel plezier daar.

Groetjes van een harde werker..........

Manouk

Dag mensen van het goede leven :) wijn in overvloed daar! Wat een mooie plaats zeg, veel karakter.. daar wil ik ook nog wel eens heen. Dat loont vaak wel he, zo'n kerktoren op klimmen. Die foto deed me denken aan Londen mama, met zo'n schuin straatje en een park om de kerk. Ik hoop dat jullie nog wat mooier weer krijgen! Maar om dingen te bezichtigen, of leeg te drinken, is dit wss ook prima weer. Spotje had het prima naar zijn zin bij Ar en San, maar ik had niet anders verwacht haha :) Spot en Sam zijn echt grappig samen. Oja, Sam en Spot komen vrijdagavond hierheen.

Tot vrijdag schatten

Lieneke

Klinkt ook leuk he: Sam en Spot haha. Vandaag was het eigenlijk best goed weer. Veel zon. Waardeer je het weer xtra he na zo'n dag regen. Blijf jij nu thuis?